Psychic Matters (2021-Ongoing)
[English]
Psychic Matters is a series of images resulting from experimental approaches to photography such as pigment transfers, solarisations, the burning of silver prints and photograms. Based on a personal experience of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), I manipulate silver prints in order to spatialise perceptions on a photosensitive surface by manual contact. The abstract material resulting from these experiments appears as the sensitive trace of a gesture guided by an inner life. The images that emerge could evoke mental states linked to ADHD, such as the wandering of the mind. This work of plastic manipulation explores a number of questions, such as the notion of the materiality of the imagination, of perception and of identity; the link between visibility and invisibility of mental processes; the ambivalence between the construction and the destruction of a photograph; as well as the relationship between sight and touch in the act of creating and viewing images.
[French]
Le projet Matières Psychiques est une série d’images issues d’approches expérimentales de la photographie comme le transfert pigmentaire, solarisation, la brûlure de tirages argentiques et le photogramme. S'appuyant sur une expérience personnelle du trouble du déficit de l'attention et de l'hyperactivité (TDAH), je manipule des tirages argentiques afin de spatialiser des perceptions sur une surface photosensible par contact manuel. La matière abstraite issue de ces expérimentations apparaît comme la trace sensible d'un geste guidé par une vie intérieure. Les images qui en ressortent pourraient évoquer des états psychiques liés au TDAH, tels que l'errance de l’esprit. Ce travail de manipulation plastique explore alors plusieures questions, notamment la notion de matérialité de l’imagination, de la perception et de l'identité ; le lien entre visibilité et invisibilité des processus psychiques ; l’ambivalence entre la construction et la destruction d’une photographie ; ainsi que la relation entre la vue et le toucher dans l’acte de création et de réception d’images.