BIO
[English]
Emilio Chiofalo is an Italian artist and an art educator based in Paris. After a career as an researcher in international policy, he obtained a Master's of Fine Art in Photography and Contemporary Art at the University of Paris 8. He regularly collaborates with French art centres to carry out teaching residency programs in French high schools.
His practice questions the relationship between imagination, perception and photographic materiality. Combining digital and silver processes, his photographs materially express imaginary universes and perceptual states that he often links to his experience of attention disorder and hyperactivity. By experimenting with several techniques of abstraction and degradation of the photographic material—such as solarisations, pigment transfers, photograms, the burning of prints, and the chemical manipulation of negatives—he tries to find the hazy, nomadic and unpredictable nature of his attention.
Entropic, the image is constructed by destroying itself during material accidents which constitute a sort of controlled subversion of photography. The alterations he produces are about traces, shapeless materiality and the gestures that provoke them. This work can operate as a deconstruction of the classic use of photography, and also take the opposite view of a stigmatizing conception of a psychic disorder which becomes a creative force in its practice.
[Français]
Emilio Chiofalo est un artiste et un médiateur italien basé à Paris. Après une carrière comme chercheur en politique internationale, il obtient un Master en Photographie et Art Contemporain à l’Université de Paris 8. Il collabore régulièrement avec centres d'arts et des associations en tant qu’artiste intervenant dans le cadre de résidences d’éducation artistique autour de la photographie argentique.
Sa pratique interroge la relation entre imagination, perception et matérialité photographique. Mêlant procédés numériques et argentiques, ses photographies expriment plastiquement des univers imaginaires et des états perceptifs qu’il lie souvent à son expérience du trouble de l’attention et de
l’hyperactivité. Par l’expérimentation de plusieurs techniques d’abstraction et de dégradation de la matière photographique—comme la solarisation, le
transfert pigmentaire, le photogramme d’après dessin, la brûlure de tirages, et la manipulation chimique de négatifs— il tente de retrouver la nature floue, nomade et imprévisible de son attention.
Entropique, l’image se construit en se détruisant lors d’accidents de matière qui constituent une sorte de subversion maîtrisée de la photographie. Les
altérations qu’il produit sont de l’ordre de la trace, de la matière informe et des gestes qui les provoquent. Ce travail peut opérer comme une déconstruction de l’usage classique de la photographie, et prendre aussi le contre-pied d’une conception stigmatisante d’un trouble psychique qui devient dans sa pratique une force créatrice.
CV
Born in Italy, lives and works in Paris.
Education
- Université Vincennes-Saint Denis (Paris 8), Saint Denis, France, Master's of Fine Arts in Photography and Contemporary Art, 2019 – 2021
- London School of Economic and Political Science (LSE), London, United Kingdom, 2012-2013
- Université Panthéon Sorbonne (Paris 1), Paris, France, 2010-2011
Residencies
- Teaching reasidency programs in French High Schools, Centre Photographique d'Ile-de-France (CPIF), France, 2021-2022
Exhibitions
- Biennale de l'image tangible, Paris, France, 2023
- Rotterdam Photo Festival, "The Human Blueprint", Rotterdam, The Netherlands, May 2022
- Chez Régine, "Asphalt", Aubervilliers, France, 2022
- Galerie Derniers Jours, "Being Matter", Paris, France, 2022
- Mains d'Œuvres, "Fire Under The Ashes", Saint-Ouen, France, 2022